Goda insikter nr 1
Nu startar vi upp en serie av nyhetsbrev där vi kommer att dela med oss mindre av nyheter men mer av vår vardag och de insikter och reflektioner vi får i vårt arbete och i mötet med andra. Häng med! Prenumerera på brevet via vår sida på Linkedin.

Goda insikter nr 1
Burning man – deltagarkultur i sin allra finaste form
Tänk dig en öde plats utan träd eller grönska, en plats långt bort från alla bekvämliga samhällsfunktioner, en plats där hettan nästan blir outhärdlig när solen skiner. En plats där man inte kan se handen framför sig när det blåser. En plats som egentligen inte alls lämpar sig att bo på. Kan man bygga ett alternativt samhälle där under en begränsad tid? Kan man locka kreatörer och konstnärer från hela världen till en sådan plats?
Svaret är ja och det blir närmast en magisk upplevelse. Genom att befästa ett antal regler och möjligheter har arrangörerna till Burning man i Nevadaöknen lyckats med just det.
Evenemanget bygger på deltagarkultur och allt innehåll, från byggnader och konstinstallationer till workshops och konserter är skapat av besökarna själva. Tusentals konstnärer, kreatörer och musiker kommer hit för att under några veckor varje år, i samband med Labour Day, bygga upp sina konstverk och uttryck som sedan delas på plats för att därefter monteras ner och städas bort. Det finns något förgängligt och samtidigt kraftfullt och bestående i den upplevelsen. Därför lockas också företagare, industrimagnater och människor som har allt, som sett och hört allt, till denna plats. För att inspireras och för att beröras och inspireras. Det är ett event som blir större än för stunden.
Jag fick en inbjudan till en privat resa av en vän och kunde såklart inte motstå att åka dit. När jag kommer hem är jag helt uppfylld av hur kombinationen av struktur och fri konstnärlighet tillsammans kan skapa en så stark upplevelse. Det är något vi kan lära av, att skapa platser där konst och kreativitet kan flöda – för det är där det skapas nya idéer och innovationer. Alla samhällen borde ha sådana platser och min förhoppning är att vi ska kunna fortsätta utvecklingen av regionen i norr med Acusticum som en plats för kreativa, nytänkande människor som ser en styrka i mixen av kreativa och konstnärliga uttryck och företagande.
Roger Norén, konserthuschef Studio Acusticum
_________________________________________________________________________________________
Viktigt stötta entreprenörer som bidrar till platsens attraktion
I somras läste jag att statistiken visar att kvinnor startade hälften så många företag som män förra året. Sverige hamnar långt ner i jämförelse med andra länder i EU, 26:e plats av 30. Medan snittet för EU ligger på 33 % är det endast en dryg fjärdedel av Sveriges företagare som är kvinnor.
Enligt artikeln menar Pernilla Norlin, samhällspolitisk chef på Företagarna, att det beror på en mängd faktorer. Bland annat på den anställningsnorm som råder i Sverige där många föredrar en anställning framför företagande, men också för att de flesta kapitalen går till teknikintensiva branscher där det finns möjlighet att skala upp verksamhet. Kvinnor är dessutom ofta verksamma i branscher som är mindre kapitalberoende som tex vård, HR och konsumentnära tjänster och för att kvinnliga förebilder inom företagande inte lyfts fram i lika stor utsträckning som män.
I Go Business är det i stort sett tvärtom, i vår verksamhet är de flesta av entreprenörerna kvinnor, och det är ingen slump. Många som söker sig till oss vill driva eget för att kunna leva på sin passion men har kanske i början lite svårt att se sig som entreprenörer.
Vi har insett behovet av att bredda bilden av entreprenören och har jobbat mycket med det i vår kommunikation genom åren och idag finns det en stor bredd bland de personer och företagsidéer som söker sig till oss. De flesta är kvinnor och det vi kan se är att många har gemensamt är att de skapar ett stort värde för platsen där de verkar och att de har affärsidéer som syftar till att bidra till en hållbar samhällsutveckling.
Jag tror att det attraherar många kvinnor som vill bli företagare – att kunna leva på sin passion men inte nödvändigtvis med krav att skala upp verksamheten. Det är en spännande utveckling som sker just nu här i norr med ett rekordstort rekryteringsbehov tack vare de stora industrisatsningarna. Här är jämställdhet och mångfald en nyckelfråga, vi måste erbjuda platser där hela familjen trivs. Därför är vi väldigt stolta över att Go Business fyller en viktig roll i att bidra till ett mer jämställt stödsystem, men också i att stötta företag som bidrar till platsens attraktion.
Camilla Neideman, affärsutvecklare Go Business
Sverige sticker ut – få kvinnor driver eget
_________________________________________________________________________________________
AI kommer inte att ta våra jobb – det är de som använder AI som kommer att göra det
AI är både spännande och skrämmande. Många pratar om det men få vet egentligen så mycket om vilka möjligheter som finns med AI. En del är rädda att det ska ta jobben från oss, en del tycker att ChatGPT fungerar bra som stöd när de ska skriva texter. Men få vet egentligen hur man ska använda det.
I höst arrangerar vi två utbildningar i samverkan med Berghs School of Communication. Den ena handlar om just AI och jag ser verkligen fram emot den utbildningen.
För visst är det bättre att ta tjuren vid hornen än att sticka huvudet i sanden? Att lära sig hur skruvdragaren fungerar i stället för att fortsätta använda skruvmejseln?
Som komplement till AI-utbildningen genomför vi också en utbildning i facilitering. Den handlar om ledarskapet i möten mellan människor och förmågan att driva frågor framåt med hjälp av olika verktyg och metoder. Väldigt användbart i alla företag och organisationer.
Jag drivs av viljan och ambitionen att skapa möten som leder till utveckling, men också lärande. Mixen av möten, erfarenhet och ny kunskap är oemotståndlig och här vill jag att campus på Acusticumområdet ska bli pitebornas och företagens campus. Att det ska vara naturligt att vända sig till oss om man söker en utbildning eller kompetensutveckling. Idag har vi hundratals studenter på plats – nu vill vi även nå ut till anställda och företag.
Greta Wimander, forsknings- och utbildningsstrateg Campus Piteå
__________________________________________________________________________________________
Kan en konstnär bidra till tillväxten i ett industriföretag?
Vi vill utforska möjligheterna för tillväxt och utveckling i mötet mellan det kreativa fria skapandet och teknisk kunskap. Det finns ett gäng goda exempel på spännande och innovativa insikter och idéer som kommit av att människor från olika sektorer mötts och utvecklat något nytt tillsammans. Tonsättare har utvecklat lastbilsindustrin, det tyska teknikföretaget Spiegelberg har tagit sin produktutveckling till nya nivåer och storföretaget Bosch har under många år avsatt en hel våning för innovation tillsammans med konstnärer i Bosch Platform 12. Med inspiration från många goda så kallade cross innovation-projekt runt om i Europa bjuder vi nu in konstnärer och representanter från andra sektorer, som industri, tech, it och energi, till en cross-innovation-process i samarbete med Katapult kulturinkubator.
Go Business har jobbat med entreprenörer inom kulturella och kreativa branscher de senaste 15 åren, och i norra Sverige finns en stark kreativ sektor, många stora och små kreatörer och konstnärer som är aktiva och väl etablerade och som vill utveckla den här delen av landet. Samtidigt har vi en starkt växande grön industri, starka teknikföretag och etablerade bolag som också vill utvecklas och växa här. Vi är övertygade om att dessa skulle ha stort utbyte av att träffas för att gemensamt forma nya idéer, lära av varandra och ta sig an olika utmaningar. Det kan vara allt från att ett företag behöver vidareutveckla en produkt, hitta sätt att rekrytera fler kvinnor eller ta sig an olika samhällsutmaningar.
Jag söker representanter från större eller mindre industri- eller teknikföretag som vill öppna upp för att tänka nytt tillsammans med en konstnär eller kreatör. Mötas för att hitta nya synsätt att applicera i sin verksamhet och som kommer att möjliggöra utveckling och tillväxt med hjälp av nya metoder.
Så du som arbetar som utvecklingschef på ett teknikföretag, eller som produktutvecklare i ett industriföretag och tänker att, vad skulle jag ha för nytta av att samverka med en kreatör eller konstnär? Hör av dig till oss, jag lovar att du kommer att bli överraskad!
Lisa Kejving, affärsutvecklare Go Business
Dialog between research, arts and business
Gå gärna in och prenumerera på vårt nyhetsbrev, du hittar det på vår profil på Linkedin
Fler liknande nyheter
Visa allt aktuellt
2025-02-12
Kompositbranschen i Piteå växer när världen ställer om
Piteå är en av Sveriges mest framstående platser för innovation och produktion inom fiberkompositer. Med den globala omställningen till förnybar energi och hållbara lösningar står stadens företag och forskningsaktörer i centrum för en …

2025-02-12
Publikrekord på årets första Kulturfrukost i Piteå
Årets första Kulturfrukost på Kaleido i Piteå blev en succé med publikrekord. En inspirerande morgon fylld av samtal om kulturens betydelse för en levande och stark evenemangsregion.

2025-02-12
Nationell konferens i Piteå lyfter kulturbranschens kompetensutveckling
Nu samlar Piteå Science Park, North Creative Nodes och Kulturakademin nyckelaktörer från hela landet i en nationell konferens för att diskutera hur kulturbranschen kan stärkas och utvecklas framåt.